Butiker som inspirerar

18 september 2013

I samband med besöket i Stockholm och Daglivarugalan tog vi på Säljutveckling tillfället i akt att inspireras av butiker som på olika vis lyckats med sina koncept.

Först ut var ICA Kvantum Liljeholmen som under galan tog hem pris för bästa mejeriavdelning. Att skapa en ”rumskänsla” för de olika avdelningarna och att arbeta med passande inredning genomsyrade både mejeriavdelningen och andra delar av butiken.

På Hemköp Sabis Fältöversten spanade vi in årets fiskavdelning i en butik där personalen har skapat ett annorlunda upplägg för kunden med matlagningens huvudaktörer, kött, fisk och fågel först i kundvarvet och alla tänkbara tillbehör därefter.
Fler butiker influeras av saluhallskonceptet och därför passade vi på att besöka Östermalms Saluhall. Hallens standardiserade och genuina interiör skapar fokus på råvaror framför varumärken.
En butik som helt skiljer sig från resten av branschen är Picard som endast säljer djupfryst mat. I en stilren butik presenterar de ett stort utbud av både råvaror och färdiga rätter i smarta förpackningar.
Vårt sista studiebesök för dagen blev Coop Daglivs, en butik i två plan som lyckas hantera stora volymer till många kunder och att samtidigt behålla en överskådlig miljö.

Butiker skiljer sig ofta åt med olika koncept, kunder, läge och storlek men Space Management är alltid lika aktuellt.

studiebesök i butik

Klicka här för fler bilder från våra studiebesök

 

Vill du veta mer?

Kontakta oss